maalis

Tiedote: Savola ja Jäätteenmäki: Kiistellystä asedirektiivistä työvoitto

Savola ja Jäätteenmäki: Kiistellystä asedirektiivistä työvoitto

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään kiistellyn asedirektiivin. Keskustan kansanedustaja ja eduskunnan puolustusvaliokunnan sekä EU-asioita käsittelevän suuren valiokunnan jäsen Mikko Savola sekä europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

– Lopputulos on Suomen kannalta työvoitto. EU-komission Pariisin terrori-iskujen vanavedessä hätiköidysti antama surkea lakiesitys on saatu hankalan työrupeaman jälkeen muokattua uuteen uskoon Euroopan parlamentissa ja neuvostossa. Lainkuuliaisesti toimivat aseenomistajat eivät tule kärsimään uudistuksesta, Jäätteenmäki toteaa.

Kansanedustaja Mikko Savolan ja Jäätteenmäen mukaan direktiiviin sisällytetyt poikkeukset turvaavat vapaaehtoisen maanpuolustustoiminnan, urheiluammunnan ja metsästyksen toimintaedellytykset Suomessa. Seuraavaksi direktiivi on saatettava osaksi kansallista kotimaista lainsäädäntöä.

– Asedirektiivi oli malliesimerkki siitä, kuinka poliittisesti yhtenäisellä toiminnalla voimme vaikuttaa kansallisesti tärkeisiin asioihin EU:ssa. Eduskunnan työ alkaa nyt direktiivin sisällön tuomisesta kansalliseen lainsäädäntöömme. Siitä on tehtävä maanpuolustusta ja aseharrastamista tukevaa, toiminnan riittävän väljästi mahdollistavaa lainsäädäntöä, Mikko Savola sanoo.

Savolan ja Jäätteenmäen mukaan direktiivi sisältää eurooppalaisesta näkökulmasta riittävät uudistukset. Näitä ovat aseiden ja aseen osien merkitsemisen yhteiset säännöt sekä aseiden turvalliseen säilytykseen liittyvät vaatimukset.

Reserviläisten kannalta tärkeisiin puoliautomaattisen aseen ja suuren kapasiteetin lippaan yhdistelmiin voidaan myöntää lupia maanpuolustusharjoittelun sekä ampumaharrastuksen perusteella.

Lisätietoja:

Mikko Savola