syys

Tiedote: Kellojen siirtelyn lopettaminen toivonpilkahdus notkeammasta EU:sta

Euroopan komissio antoi tänään esityksen kellojen siirtelyn lopettamisesta. Jatkossa jäsenmaat saisivat itse päättää kumpaan aikaan jäävät. Viimeinen pakollinen siirto tehtäisiin maaliskuussa 2019 ja sen jälkeen jäsenmaat pitää jäädä valitsemaansa aikaan 27.10.2019 alkaen.

– Olen positiivisesti yllättynyt. Tämä on toivonpilkahdus siitä, että myös kankea EU pystyy halutessaan nopeaan toimintaan. Kiitos tästä kuuluu aktiivisille kansalaisille. Suomalaiset ovat olleet asiassa erityisen aktiivisia ja suuri merkitys on ollut myös ministeri Bernerin tekemällä jalkatyöllä EU-kokouksissa, keskustan europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki iloitsee.

– Nyt meidän on kansallisesti harkittava kumpaan aikaan jäämme. On hyvä ottaa huomioon myös muiden EU-maiden päätökset ja pyrittävä välttämään suuria aikaeroja. Olen varma, että asiasta syntyy vilkas kansalaiskeskustelu, Jäätteenmäki sanoo.

Kellojen siirtelyn lopettaminen etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden neuvoston käsittelyyn. Komission julkisen kuulemisen tulosten perusteella suomalaiset suhtautuvat kaikista EU-kansalaisista kielteisimmin kellojen siirtelyyn kesä- ja talviajan välillä.

Lisätietoja:

Anneli Jäätteenmäki
anneli.jaatteenmaki@europarl.europa.eu

Euroopan komission englanninkielinen lehdistötiedote: