heinä

Tiedote: EU tukee jopa 44 miljardin investointeja maahanmuuton hillitsemiseksi

EU perustaa uuden kestävän kehityksen rahaston. Rahaston tarkoituksena on tukea jopa 44 miljardin euron investointeja Afrikassa ja EU:n naapurustossa. Rahastosta ei myönnetä suoraa rahallista tukea, vaan tuetaan yksityisen sektorin investointeja muun muassa lainatakuita myöntämällä.

Yksi rahaston keskeisistä tavoitteista on parantaa elämisen edellytyksiä ja aikaansaada kestävää kasvua EU:n lähialueilla ja erityisesti maahanmuuton lähtö- ja kauttakulkumaissa.

– Suuret ihmismassat eivät jätä kotiaan vapaaehtoisesti vaan pakon sanelemina. Ainoat kestävät ratkaisut hallitsemattoman maahanmuuton hillitsemiseen pitkällä tähtäimellä ovat elinolosuhteiden parantaminen ja työpaikkojen luominen maahanmuuton lähtömaihin, rahaston perustamisesta ryhmänsä puolesta neuvotellut europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki (kesk.) sanoo.

Jäätteenmäen edustama ALDE-ryhmä ajoi rahastoon kunnianhimoista korvamerkinnän tasoa ilmastotoimiin suuntautuviin investointeihin. Rahaston tuella rahoitettavista investoinneista 28 prosentin on edistettävä ilmastotoimia.

– Valitettavasti ilmastonmuutos ja sen aiheuttama kuivuus tulevat kärjistämään tilannetta entisestään. Kuivumisella on arveltu olevan osansa taustatekijänä myös Syyrian sodassa. Ilmastonmuutoksen vastaiset toimet ovat elintärkeitä Euroopan ja koko maailman vakauden kannalta, Jäätteenmäki linjaa.

Jäätteenmäki muistuttaa, että maahanmuuttokriisi ei ole ohi. Pakolaisjärjestö UNHCR:n mukaan meriteitse Eurooppaan oli pyrkinyt kesäkuun 23. päivään mennessä lähes 83 000 tuhatta ihmistä. Määrä on viimeviikkoina ja päivinä kasvanut.

– Paineet ovat kasvaneet viime viikkoina muun muassa Italiassa. Jäsenmaiden välinen taakanjako pakolaispolitiikassa on takellellut pahasti. EU on jälleen vaikeiden päätösten edessä, Jäätteenmäki toteaa.

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään torstaina (6.7.2017) rahaston perustavan asetuksen täysistunnossaan Ranskan Strasbourgissa.

Lisätietoja:
Anneli Jäätteenmäki